APUNTET i segueix el blog

dilluns, 24 de febrer del 2020

LA LITOGRAFIA


Amb motiu dels 50 anys, li fou encarregada a en Joan, un pintura per commemorar els 50 anys. Mai es una feina senzilla. Primer saber que vols plasmar i després anar posant  color i forma.  Com podeu veurà es l'original. La feina no acaba, ara del original, se’n tenen que treure litografies enumerades i signades, i no es pot fer mes que a ma. En va dir una vegada que es com si l'haguessin castigat a escriurà un parell de vegades la mateixa paraula. Com feien abans al nins que no es portaven be. 

El vaig tenir de professor de dibuix lineal, cosa que jo trobava que  no era massa imaginatiu, al contrari,com a mes matemàtic, tot lo contrari a lo que jo entenia per art. Al quadre podem veurà perfectament la combinació artística i lineal.

En la meva imaginació,   jo hi veig un bosc encantat, ple d’arbres i persones que  i viuen dels coneixements rebuts a l’Institut. A primera vista l’espelma encesa, que imagin vol esser la  que es posaria a munt la tartà de la celebració.  Però també es aquesta llum viva que mantén desperta la cultura, la flama que mai s’apagarà.  Per altra banda es una flama viva, que recorda les persones perdudes pel camí, que han deixat la seva  potada,  a les consciencies envoltades.

En el fons, les muntanyes de la Serra, que ens amparen de la tramuntana, i que al alçar la mirada reinen el pla. El puig  de n’Esçuder i el puig de n’Ali, vists des de Selva. El Paisatge no pot esser mes decoratiu amb el colors vermells, a la posta del sol, que anuncien vents pot esser no massa favorables i per això fa falta seguir lluitant. Les quatre barres, enclavades arreu dels països, en donen la fortalesa, l’estima, i la força, per no perdre l’esperança. Invisible el Monestir  a d’alt de la muntanyà a on es guarda el tresor mes sagrat i mes estimat  de Mallorca.

Vista des de Santa Margalida

Autor: Joan Lacomba 
   De la terra i per la terra                                                  

Que te va inspirar, que representa i que vols transmetrà?


Recordava un dia del primer curs que vaig enfilar-me a la coberta del institut per veure  com estava, ja que en aquella època trobàvem moltes deficiències en la construcció de l'edifici.    A d'alt, estant, vaig descobrir una visió encisadora de la Serra, accentuada amb una ennigulada amenaçadora de tormenta; també vaig percebre aquesta amenaça, com si en lloc del director fos una simple criatura oberta a potents senyals de la natura. 
A correcuita vaig ficar-me al forat de la claraboia per la qual havia traspassat el sòtil, vaig tancar  trampilla i baixant per l'escala portàtil, no havia arribat al trispol quan la tormenta arribà amb tota la força intuïda.

Aquella visió de la Serra m'ha acompanyat al llarg dels anys.

A la "litografia" hi havia de figurar l'enamorament de aquell enfilall de muntanyes, on l'ennigulat l'he reconvertit en una insinuació senyeril.
Açò dona peu al títol de la imatge total "De la terra i per la terra".
La petita flama pot representar tant la llum de la saviesa com la claror del pensament obert a una sana llibertat.

Joan Lacomba Garcia
2020


1 comentari:

  1. Hi veig el treball d'un mestre i em suggereix perfectament allò que ell mateix explica. Chapeau!
    Gaspar Salom

    ResponElimina